Spoortunnel Delft
De combinatie mag een spoortunnel van 2,3 kilometer gaan bouwen, een
ondergronds station en een naastgelegen parkeergarage. Ook worden zij
verantwoordelijk voor het bouwrijp maken van het gebied en voor de uitvoer
van andere delen van het masterplan spoorzone. Dat heeft ProRail vrijdag
bekendgemaakt.
De opdracht vertegenwoordigt een waarde van 355 miljoen euro. Volgende
maand beginnen de voorbereidende werkzaamheden al, de echte bouw begint dan
zomer volgend jaar. De combinatie bouwt een tunnel met twee spoorbuizen,
zodat er op termijn vier sporen aangelegd kunnen worden.
De eerste twee sporen moeten in 2013 in gebruik genomen worden. Vervolgens kan
een begin gemaakt worden met het afbreken van het gezichtsbepalende
spoorviaduct, direct naast het centrum van Delft dat bekend staat om zijn
stedenschoon.
CrommeLijn bouwt ook een ondergronds station. Bovenop dat station komt het nieuwe Delftse stadskantoor.
De naam CrommeLijn, die de bouwers bestaande uit CFE, Haverkort Voormolen TBI
Infra en Dura Vermeer, voor hun combinatie kozen is een knipoog naar het
Delftse verleden. Ooit zou daar een spoorlijntje aangelegd worden wat op
verzet stuitte van een inwoner. Daarop werd het spoorlijntje om zijn land
heen aangelegd en ontstond zodoende een kromme lijn.
Projectbegeleider, periode 2007.
Bedrijf: Ajilon, Rotterdam
Verantwoordelijk voor de aansturing van tekenaars en adviserend naar de opdrachtgever/klant.
Tenderwerkzaamheden: Basisontwerp en Budgetbepaling van de spoortunnel; voor de pakketten: Brandblusinstallatie, Hulpposten, Ventilatie, Vuilwaterafvoerinstallatie.